Een werkgroep van Dorpsbelangen Rune heeft onderzocht of het mogelijk is in Ruinen en Ansen deelauto’s te plaatsen. De conclusie is dat dit mogelijk is als hier voldoende belangstelling voor bestaat. Daarom wordt nu een korte enquête gehouden.
Een werkgroep van Dorpsbelangen Rune heeft onderzocht of het mogelijk is in Ruinen en Ansen deelauto’s te plaatsen. De conclusie is dat dit mogelijk is als hier voldoende belangstelling voor bestaat. Daarom wordt nu een korte enquête gehouden. Onderaan dit artikel staat waar u de enquête kunt vinden.
Waarom dit initiatief?
In 2020 wilde men in Ansen een deelautoproject starten. Het draagvlak leek toen te klein en men vroeg Dorpsbelangen Rune om dit op te pakken. Dat leek een goed idee en werd in de dorpsvisie 2021 opgenomen. Corona maakte het echter lastig dit idee uit te werken. In het najaar van 2022 is een werkgroep aan de slag gegaan. Er is nu een vorm gevonden die voor veel inwoners aantrekkelijk kan zijn.
Wat is een deelauto?
De naam zegt het al: een deelauto is een auto die door meer mensen gebruikt wordt. Dat is soms financieel aantrekkelijk en het is goed voor het milieu. Dat kan op verschillende manieren. Je kunt met mensen uit je eigen directe omgeving samen een auto gebruiken. Maar afspraken over de kosten en risico’s zijn dan vaak lastig. Er zijn commerciële bedrijven die deelauto’s exploiteren, zoals Greenwheels of MyWheels. Maar investeren in een plattelandsomgeving is voor hen nog niet aantrekkelijk. Er moest dus een andere vorm komen.
Waar is naar gezocht?
De werkgroep vindt dat een deelauto een nieuwe, betrouwbare auto moet zijn, bij voorkeur elektrisch. Hij moet digitaal te reserveren zijn en ook digitaal toegankelijk zijn. Dus geen gedoe met sleutels ergens ophalen en inleveren. Je moet de auto kunnen reserveren maar ook op korte termijn kunnen gebruiken. De kosten en de service moeten duidelijk geregeld zijn. Denk daarbij aan verzekering, onderhoud, tanken of laden, pechhulp, wassen, schoonmaken en dergelijke. Ook het afrekenen van het gebruik moet overzichtelijk en eenvoudig zijn. Bovendien moet er eigenlijk meer dan één auto in de omgeving beschikbaar zijn zodat de kans groter is dat je een auto ook echt kunt gebruiken als je dat wilt. Tenslotte moet het ook voor voldoende mensen financieel aantrekkelijk zijn. Dat lijkt nu allemaal mogelijk.
Voor wie is dit interessant?
Een deelauto is interessant voor mensen die niet dagelijks een auto nodig hebben.
Dat kunnen mensen zijn die nu geen auto hebben maar het wel prettig zouden vinden af en toe een auto te kunnen gebruiken. Of mensen die wel een auto hebben maar daar weinig gebruik van maken. Voor huishoudens die een ‘tweede auto’ hebben en daar niet heel veel kilometers per jaar mee rijden kan dit zeker een goed alternatief zijn. Ook voor ondernemers die af en toe een extra auto nodig hebben kan dit aantrekkelijk zijn.
Voor mensen die veel rijden of hun auto dagelijks gebruiken is dit uiteraard geen handige- of voordelige oplossing. De vaste lasten van een auto (afschrijving, verzekering, belasting en onderhoud) zijn voor een auto fors. En als je die auto weinig gebruikt zijn de kosten relatief nog hoger. Gebruik maken van een deelauto is dan een serieuze overweging. Meestal is dat voordeliger en je kosten zijn beter beheersbaar. Nadeel is dat je de auto in de buurt moet ophalen en ‘m niet voor je eigen deur hebt staan. Dat is minder gemakkelijk. Dat kan overigens ook een voordeel zijn: je gebruikt de auto dan misschien kritischer wat financieel voordelig is en er komt misschien meer ruimte in je voortuin. Er is ook een kleine kans dat er net geen auto beschikbaar is als jij ‘m zou willen gebruiken. Maar als dat regelmatig zou gebeuren is er dus ruimte voor een extra deelauto.
Wat kost dat?
De kosten zijn uiteraard een belangrijke overweging. Per maand betaal je als deelnemer een vast bedrag naar keuze van ongeveer 10 euro tot 60 euro. Daarnaast betaal je bij gebruik per kilometer en per uur een tarief. Hoe hoger je vaste bedrag hoe lager je gebruikskosten. Voor wie minder dan ongeveer 12.000 kilometer per jaar rijdt en de auto ook niet gedurende veel uren gebruikt is een deelauto meestal (veel) voordeliger.
En nu?
De werkgroep denkt dat deelauto’s als een betrouwbare- en financieel aantrekkelijke voorziening in Ruinen en mogelijk ook in Ansen haalbaar is.
We vragen daarom aan iedereen die hier mogelijk belangstelling voor heeft vrijblijvend een enquête in te vullen. De enquête is vanaf nu gedurende drie weken digitaal te vinden via de volgende link https://forms.gle/oMKvyVhbnW61qnan7.
Downloaden, invullen en naar info@dbrune.nl sturen is ook een mogelijkheid.
Eind april of begin mei kan dan een conclusie getrokken worden. Bij voldoende belangstelling zal dan een informatiebijeenkomst georganiseerd waar gedetailleerde informatie gegeven zal worden en vragen beantwoord kunnen worden.
Wij zijn benieuwd.